Biografie

 

 

Ctihodný Dhammadipa, vlastním jménem Tomáš Petr Gutman, se narodil v bývalém Československu v roce 1949. Na Karlově univerzitě studoval čínskou literaturu a filosofii, z nichž promoval v roce 1969, a potom studoval ruskou literaturu na izraelské univerzitě v Jerusalémě, kde získal titul v roce 1973.
V druhé půli sedmdesátých let Ctihodný započal studium buddhismu v Berlíně, kam emigroval po sovětské invazi do Československa. V roce 1977 získal titul magistra za čínskou literaturu a filosofii na pařížské univerzitě. V roce 1979 se zapsal na univerzitu Nalanda v Indii (kde také učil francouzštinu a němčinu) a studoval sanskrt a buddhistickou filozofii. Když v roce1984 dosáhl titulu na univerzitě Nalanda, vrátil se na berlínskou univerzitu, kde pracoval jako hlavní knihovník.
V roce 1986 Ctihodný Dhammadipa odjel do Japonska a tam studuval ve škole Caodong u zenového mistra Harada Serrei Roshi. Dostal mnišské jméno Xing-Kong (což znamená Přirozená povaha prázdnoty).
V roce 1987, s podporou Ctihodného Athurugiriye Nyanavimala Mahathera, Ctihodného Wijayasoma Mahathera, a Ctihodného Dikwelle Mahinda, ordinoval jako mnich v klášteře Meetirigala a dostal mnišské jméno Dhammadipa (ostrov buddhismu nebo Dhammy). Na Sri Lance, kde praktikoval meditaci pod vedením svého učitele Ctihodného Nanarama Mahathera dostal plnou theravádovou Bhikkhu ordinaci. V roce 1989 dostal třetí ordinaci jako mahajánový mnich v chrámu Hsi Lai Temple, v Los Angeles, a začal vyučovat Dhammu ve Spojených státech, v Německu a na Tajvanu.
V roce 1996 Ctihodný odjel do Myanmaru (Barmy), aby tam praktikoval meditaci pod vedením současného mistra Ctihodného Pa Auk Sayadaw. Ten ho uznal jako svého prvního západního žáka, který je kvalifikován učit meditaci. Od té doby vyučuje samathu (meditaci klidu a soustředění - klidných stavů mysli) a vipassanu (meditaci vhledu – přímého zření Dhammy) v klášterech a vysokých školách po celém světě.
Čte a překládá buddhistické texty z jazyka pali a ze sanskrtu. Přeložil francouzské i české práce včetně traktátu Probuzení víry v mahajánu (Mahayanasraddhotpada-sastra), Uvedení na cestu probuzení (Bódhičarjávatára) a Výběr z básní Han-San's. V čínštině vyšla kompilace jeho tajvanských učení.
Během let Ctihodný vyučoval a vedl meditační kurzy v Evropě, Severní Americe, Tajvanu a Číně, Indii a jihovýchodní Asii. Osobně se vyznačuje jemným a uvolněným chováním. Jeho učení vychází z klasického theravádového buddhistického komentáře Cesta očištění (Pali: Visuddhimagga): začíná se praktikováním předsevzetí (ctností), což položí základ pro rozvíjení soustředění a posléze pro rozvíjení moudrosti. Ctihodný učí, že znalost buddhistické cesty by se měla uplatňovat v praktickém životě a ověřovat především bezprostřední osobní zkušeností. Praktikující by měl složit slib, že bude následovat stezku a uskuteční realizaci Dharmy k prospěchu všech cítících bytostí.
Ctihodný Dhammadípa je vzácným klenotem současného buddhismu.
 
(Text byl publikován s laskavým svolením  Lansing Buddhist Association, Michigan, USA; 
autor Hanlin Wang, překladatel George Yeh, 
přeloženo z angličtiny)