Making sense of mind only

Why Yogācāra Buddhism Matters

Mahāyāna Buddhism arose in classical India and flourished in China, Tibet, Korea, Vietnam, and Japan. While one of its major Indian schools, the Middle Way (Madhyamaka) focuses on the concept of emptiness—that all phenomena lack their own essence—the Yoga Practitioners school (Yogācāra) focuses on the cognitive processes whereby we impute such essences. Through everyday examples and analogues in cognitive science, author William Waldron makes Yogācāra’s core teachings—the three turnings of the Dharma-wheel, the three-nature theory, the store-house consciousness, and the idea of mere perception—accessible to a general audience. Countering the common view of Yogācāra as a form of idealism, he treats Yogācāra Buddhism as a coherent system of ideas and practices on its own terms, with dependent arising its guiding principle. He first examines early Buddhist texts that show how our affective and cognitive processes shape the way objects and worlds appear to us, and how we erroneously grasp onto them as essentially real—perpetuating the engrained habits that bind us to saṃsāra. After analyzing the early Madhyamaka critique of essences, he then examines how Yogācāra texts, such as the Saṃdhinirmocana Sūtra and Stages of Yogic Practice, build upon these earlier ideas to argue that our constructive processes also occur unconsciously. Not only are we collectively, yet mostly unknowingly, constructing our shared realities—our cultural worlds—they are also mediated through the store-house consciousness (ālaya-vijñāna)—functioning as a kind of “cultural unconscious.” Next, Vasubandhu’s Twenty Verses argues that we can learn to recognize such objects and worlds as “mere perceptions” (vijñāpti-mātra) and thereby abandon our enchantment with the products of our own cognitive processes. The author walks us through the Mahāyāna path to this transformation as gracefully laid out in Maitreya’s Distinguishing Phenomena from their Ultimate Nature. Finally, he considers how Yogācāra perspectives inspire us to rethink religion in our scientific and pluralistic age.

Book: https://wisdomexperience.org/product/making-sense-of-mind-only/
SoundCloud: https://soundcloud.com/rangjung-yeshe-institute/prof-bill-waldron-making-sense-of-mind-only

Paramátman ve všem a v každém

Nakladatel: Dybbuk 2023

https://www.dybbuk.cz/knihy/paramatman/

Promluvy z let 1954–1956
Šrí Nisargadatta Maharadž (1897–1981) — seberealizovaný mistr, který žil v chudinské čtvrti v Bombaji, se stal proslulý svými brilantními, vtipnými a spontánními promluvami, ve kterých vyučoval prostou a úspornou džňána jógu, založenou na vlastní zkušenosti. Kniha obsahuje promluvy z posledních pěti let jeho života. Prospěch ze čtení těchto slov bude přímo úměrný míře vašeho ukotvení neboli usebranosti.

„Seberealizace značí konečné osvobození. Ten, kdo vskutku cítí lítost nad svou bezvýznamnou existencí, je způsobilý obdržet Sebepoznání. Toto poznání není výsledkem mnoha druhů duchovní praxe. Zapletení se do složitých záležitostí vás nemůže kvalifikovat pro to Nejzazší. Ten, kdo si je vědom podřadnosti a zbytečnosti všech dalších aktivit a vyvine důvěru ve své Átman jakožto jediného Boha, je  kvalifikován k tomuto Sebepoznání. Pravé Já zůstává nepovšimnuté kvůli vrstvě tělesné totožnosti. Tato tělesná totožnost je pokořena skutečnou oddaností, a tím rovněž dochází k přibližování se k Átman. Jakmile je tělesná totožnost zničena pomocí oddanosti, pak to, co zůstává, je Parabrahman.“

Tat Tvam Asi / Ty jsi To

Nakladatel: Dybbuk 2023

https://www.dybbuk.cz/knihy/tat-tvam-asi/

Promluvy z let 1975–1980
Šrí Nisargadatta Maharadž (1897–1981) — seberealizovaný mistr, který žil v chudinské čtvrti v Bombaji, se stal proslulý svými brilantními, vtipnými a spontánními promluvami, ve kterých vyučoval prostou a úspornou džňána jógu, založenou na vlastní zkušenosti. Kniha obsahuje promluvy z posledních pěti let jeho života. Prospěch ze čtení těchto slov bude přímo úměrný míře vašeho ukotvení neboli usebranosti.

„K tomu, abyste poznali pravdu, je potřeba ji zakusit, jinak zůstává pouhou představou. Během života jste vždy Já / Átman. Jakmile jsou nečistoty odstraněny, Já splyne s Já. Tisíce let uplynulo, miliony lidí přišly a odešly. Všichni se nakonec rozplynuli do Já, kde není ani pocit bytí. V tomto stavu není ani sebenepatrnější pocit ‚jáství‘. Opravdový hledající nikdy nezapomíná meditovat na Já. Pro něho neexistuje nic kromě této meditace. Získává úplnost Átmanu. Ten, kdo je zaměřen do světa a ponořen ve světských činnostech, žije v utrpení a stále znova se rodí. Opravdový žák žije podle slov Gurua. Žije jakožto vědomí neboli přebývá v Já. Každé ovoce, je-li nezralé, je hořké či bez chuti. Po určité době, několika dnech či měsících, se v něm objeví sladkost. Poté co si vyslechnete tyto promluvy, pakliže budete trpěliví a setrváte na své cestě, zakusíte na sobě jejich účinky. Nebude to pouhé pozorování, ale bude se jednat o váš vlastní prožitek Já. Když budete vytrvalí, zakusíte na sobě podle své víry změny.“

Jak je bůh či nirvána

Nakladatel: Malvern 2023

https://www.malvern.cz/tomas-vystrcil–jak-je-buh-ci-nirvana/

Nikdo nevlastní boha, nikdo nemá na boha ani na cestu k němu patent. Není žádný jiný bůh, než bůh v každém jednotlivci, jen bůh v každém jednotlivém srdci. Nikde jinde, v žádné církvi, náboženství, kostele, chrámu, kapli, mešitě, synagoze, teologických a svatých písmech bůh není, nebyl, nebude a nemůže být. Ani guru ani kněz ani dalajláma či papež nám nemohou „předat“ boha, protože se bohem nedá disponovat a nemůže být na žádný způsob poznán zprostředkovaně. Na ničem a nikom zvenčí není poznání boha závislé, ani ho nepodmiňuje. Bůh se nedá poznat, jen realizovat v každém jednotlivci. Bůh se vždy znovu rodí jen v naší živé zkušenosti. Boha, kterého představuje Tomáš Vystrčil ve své knize Jak je bůh či nirvána, bychom mohli nazvat bohem za hranicemi jazyka. Je to bůh, který existuje mimo veškeré možnosti uchopení intuicí či pojmy. Zdánlivě si tedy autor aktem psaní o bohu, který se vzpírá tomu být pochopen, tím spíše být popsán, protiřečí. Právě tento rozpor je však puncem originality, s níž nám autor představuje boha vyvázaného ze všech existujících diskurzů. Tomáš Vystrčil své pojetí boha nezakotvuje v žádném náboženství a novum jeho práce spočívá v tom, že se ve svém výkladu neopírá ani o žádná jiná interpretační východiska. Je to textový útvar, který se vynořuje z ničeho, nenavazuje na nic, navzdory odkazům k buddhismu, hinduismu i křesťanství. Čtenář má před sebou pozoruhodné a hutné dílo, které nám ukazuje boha, jehož nelze popsat, ale přesto je možné ho zakoušet.”

Kumaradžíva – Stručné vyvsvětlení meditačních metod

Rádi bychom velmi poděkovali našemu příteli panu Jaroslavovi Holečkovi (buddhismus.webnode.cz). Jaroslav dokončil přepis Bhanteho série přednášek Kumaradžíva – Stručné vysvětlení meditačních metod . Přepis udělal velmi detailně a přehledně. Jaroslav nám věnoval nepředstavitelné množství práce: přepsání mluveného slova (celkem 35 Bhanteho přednášek!, cca 500 stránek textu), skvělá úprava pro přehledné čtení (to je stejně časově náročné jako samotný přepis), přepsané páli a sanskrtské výrazy nebo doplnění pomocí poznámek.

Bhanteho přednášky Kumaradžíva – Stručné vysvětlení meditačních metod byly skvělé a tento přepis je velmi cenný pro ty, kteří mají hlubší zájem o buddhismus. Zajímavé a užitečné informace zde najdou praktikující ze všech směrů (theraváda, mahájána nebo zen).

Bhante přepis neautorizoval, ale pokusíme se, zda by bylo možné ho v budoucnu vydat. V přepisu ještě upřesníme některé sanskrtské výrazy. Z technických důvodů se nám také nepovedlo nahrát druhou polovinu 22. přednášky. Když byste někdo měl vlastní nahrávku této přednášky, budeme vděční, když nám ji poskytnete.

Jaroslavovo přepis přednášek: stáhnout nebo archive.org
Jaroslavovo český překlad Bhanteho anglického textu: zde

Záznam Bhanteho přednášek: zde

Vasubandhu’s “Three Natures”: A Practitioner’s Guide for Liberation

In this book, Ben Connelly shows the power of integrating early Buddhist psychology with the Mahayana emphasis on collective liberation. You’ll discover how wisdom from fourth-century India can be harnessed to heal and transform systems of harm within ourselves and our communities.

The three natures (svabhavas)—the imaginary, dependent, and complete, realized natures—are inherent aspects of all phenomena. The imaginary nature of things is what we think they are. Their dependent nature is that they appear to arise from countless conditions. The complete, realized nature is that they aren’t as we imagine them to be: things that can be grasped or pushed away. The three natures form the backbone of Yogacara philosophy, and by showing us how to see beyond our preconceived notions of ourselves and others, beyond the things that we’re convinced are “true,” they open up a path to personal and communal healing.

Dive into this empowering approach to freedom from suffering, from harmful personal and social patterns, and to finding peace and joyfulness in the present.

Amazon: https://www.amazon.com/Vasubandhus-Three-Natures-Practitioners-Liberation/dp/1614297533

Džhány

od Maháthéra Henepola Gunaratana
do češtiny přeložil Jaroslav Holeček (buddhismus.webnode.cz)

Děkujeme Jaroslavovi za krásný překlad. Je to ideální doplnění k Bhanteho přednáškám. Překlad je možné si přečíst nebo stáhnout (v pdf, epub, mobi) na Jaroslavovo internetových stránkách:
buddhismus.webnode.cz/dzhany/

Další Jaroslavovo české překlady najdete zde.