Malý mystický slovník naučný

Nakladatel: Canopus 2024
https://eshop.canopus.cz/Maly-mysticky-slovnik-naucny–vaz–

Malý mystický slovník naučný byl původně zamýšlen jako soubor vysvětlivek k vlastním knihám o mystice a postupně se Květoslavu Minaříkovi pod rukama rozrostl v populárně naučné dílo. Vysvětluje základní pojmy duchovních nauk a jejich styčné body s různými vědními obory, jako je například psychologie, neurologie, fyziologie, biologie, fyzika nebo chemie. Dále se věnuje různým duchovním, náboženským i filozofickým směrům, a to jak orientálním, tak evropským (hinduismu, buddhismu, józe, mystice, křesťanství a dalším), ale také například astrologii, alchymii, magii aj. Jsou v něm rovněž objasněny základní pojmy a zásady duchovní praxe a také postupy spojené s jejím uskutečňováním včetně problémů, se kterými se lidé při tom setkávají. To vše je vysvětleno ze zorného úhlu praktika, který dospěl k nejvyššímu duchovnímu poznání.

Druhé, rozšířené vydání obsahuje další hesla nalezená v archivu autora a hesla použitá jako vysvětlivky u jeho ostatních knih, která v prvním vydání nebyla zahrnuta. Navíc byl na konec slovníku připojen Dodatek, obsahující jinak zpracované verze některých hesel. Druhé vydání slovníku tak obsahuje přes 1900 hesel, jejichž seznam je pro přehlednost uvedený na konci svazku.

Mezi hesla, která byla do slovníku nově přidána, uvedena v rozšířené podobě nebo doplněna v jiné verzi (v Dodatku), jsou například afinita, amplituda, apercepce, čakra, čétaná, duše, džňána-bhúmiká, elektrofyziologie, elektrokinetika, epizoda, gradace, influence, inkarnace, ionizace, karma, katastrofa, konfrontace, kurs, pránájáma, realismus, reinkarnace, roucho šangna, sféry, Tun-men, Ťien-men, Venuše, životospráva aj.

Buddhova slova

Nakladatel: DharmaGaia 2024
https://dharmagaia.cz/kniha/buddhova-slova/

Systematický úvod do Buddhova učení jeho vlastními slovy v nejstarší, théravádové podobě.

Kniha je rozdělena do deseti tematických kapitol a odhaluje před námi plný rozsah Buddhova učení, od rad laickým žákům k rodinnému životu a manželství až po detailní instrukce k meditativní cestě vhledu a osvobození se od všeho utrpení. Každá kapitola je doprovázena vysvětlujícím komentářem, který uvádí jednotlivé texty do kontextu a nabízí podrobnější vhled do významu a praktické aplikace těchto nauk. Řazení kapitol odhaluje Buddhovo poselství postupně, od jednoduchého k obtížnějšímu, od základních témat k hlubokým.

Bhikkhu Bodhi tímto přístupem činí komplexní a někdy obtížně srozumitelná učení pochopitelnější, aniž by narušil jejich hloubku či duchovní podstatu. Kniha se dotýká jak teoretických aspektů buddhismu, tak i praktických rad, které mohou čtenáři pomoci na cestě osobního růstu a meditace.

Vybral a průvodním komentářem opatřil mnich amerického původu Bhikkhu Bódhi. Předmluvu napsal J. S. dalajlama. Přeložil Libor Válek.

Buddhovo učení vzniklo podobně jako ostatní duchovní učení jakožto odezva na omezení spočívající v samém jádru lidské existence. Co však jeho učení odlišuje od ostatních přístupů, je přímost, úplnost a nekompromisní realismus, s jakým na toto omezení pohlíží. Buddha nám nenabízí nějaké utišující prostředky, které nechávají chorobu ležící pod povrchem netknutou, nýbrž sleduje naši existenciální chorobu až k jejím vytrvalým a zničujícím základním příčinám a ukazuje nám, jak je úplně vykořenit. (…)

Dhamma není tajné či esoterické učení, ale učení, které „září a je hlásáno otevřené“. Nevyžaduje slepou víru v autoritativní písma, v božská zjevení či neomylná dogmata, ale zve ke zkoumání a odvolává se k vlastní zkušenosti jako k nejvyššímu kritériu pro posouzení své platnosti. Je to učení, které se zabývá vznikem a zánikem strasti, tedy jevy, které lze pozorovat v naší vlastní zkušenosti. Neustanovuje dokonce ani Buddhu jako nezpochybnitelnou autoritu, ale zve nás, abychom vlastním zkoumáním rozhodli, zda si plně zasluhuje naši důvěru. A konečně nabízí také postup, kterým můžeme učení ověřit, a tak nalézt sami nejvyšší pravdu.

Медитация в раджа-йоге, буддизме и с точки зрения нейрофизиологии. Практическое руководство

Книга Василия Вернигоры «Медитация в раджа-йоге, буддизме и с точки зрения нейрофизиологии: Практическое руководство» – это полное пошаговое руководство по практике медитации с подробными объяснениями понятным языком истинного изначального значения всех связанных с ней важных санскритских терминов, использованных во времена Патанджали и Будды, а также в контексте достижений нейронауки в изучении состояния медитации.

Книга содержит структурированное описание психопрактик индуистской йоги и буддизма, очищенное от суеверий, заблуждений и карго-культов. Тщательный сравнительный анализ психотехник йоги и буддизма, в том числе в контексте их изучения нейронаукой, показывает единую суть трансцендирующих учений Патанджали и Будды. Это подробное пошаговое описание практик от самого начала до достижения цели учений Патанджали и Будды – достижения сверхсознания/сознания будды – будет полезно как новичкам, так и опытным медитаторам.

Эта книга написана для практиков медитации, желающих извлечь пользу из аутентичных методов саморазвития, которым учили Патанджали и Будда, и основана на моём опыте изучения восточных методов саморазвития с 1989 года. Я посещал Индию с 1997 года, прожив в ней в общей сложности более 7 лет, в том числе находясь в Индии непрерывно с 2001 по 2006 год. Общение с несколькими йогареализованными святыми, проживание в различных ашрамах, получение нескольких духовных имён и перевод нескольких десятков книг на восточную тематику позволили мне понять суть учений о саморазвитии. Кроме того, в 2004 году я, пожалуй, первым из жителей СНГ, получил индивидуальную санньясу-дикшу – от Сомнатха Гириджи, махамандалешвара (одного из председателей) индуистской монашеской линии шри-панч-дашнам-джуна-акхары, в его головном гималайском ашраме.

В книге я также объясняю истинный практический смысл различных терминов, связанных с практикой медитации, которые часто воспринимаются стереотипно, и не всегда правильно. Это читта («зеркало» ума, а не сам ум-манас), самьяма (ясновидческое проникновение в суть вещей после достижения йогареализации), буддхи, витарка, вичара, випашьяна, дхьяна, самадхи, шаматха, нирвана, архат (тот, кто натренировал настоящую 3-часовую шаматху и впоследствии достиг четвёртой джханы и, соответственно, обрёл сиддхи) и другие.

В книге также содержится описание моего многолетнего опыта использования нейрогарнитур в практике медитации (от ранних любительских проектов электроэнцефалографов до готовых нейрогарнитур), в том числе написанных мной приложений «ЭЭГ-медитация» для реальной оценки качества и продолжительности медитации самадхи/шаматхи. Если эта книга позволит кому-то выяснить недостающие аспекты учений раджа-йоги и буддизма и в результате хотя бы заметно продвинуться на этом пути, не говоря уже о достижении цели учений Патанджали и Будды, это будет невероятной удачей. Если вы прочтёте эту книгу, то единственное, что будет стоять между вами и достижением сознания будды, — это ваша ежедневная личная правильная практика медитации.

Медитація в раджа-йозі, буддизмі та з точки зору нейрофізіології: Практичний посібник

Книга Василя Вернигори «Медитація в раджа-йозі, буддизмі та з точки зору нейрофізіології: Практичний посібник» – це вичерпний покроковий посібник із практики медитації з докладними поясненнями простою мовою справжнього первісного значення всіх важливих пов’язаних з медитацію санскритських термінів, які використовувалися за часів Патанджалі та Будди, а також у контексті прогресу нейронауки в дослідженні стану медитації.

Ця книга містить структурований опис психопрактик індуїстської йоги та буддизму, очищений від забобонів, помилкових уявлень і карго-культів. Ретельний порівняльний аналіз психотехнік йоги та буддизму, в тому числі в контексті їх вивчення нейрофізіологією, показує єдину сутність трансцендуючого вчення Патанджалі та Будди. Детальний покроковий опис практик від самого початку до досягнення мети вчень Патанджалі і Будди – досягнення надсвідомості/свідомості будди – буде корисним як початківцям, так і досвідченим медитаторам.

Ця книга написана для практикуючих медитацію, які хочуть отримати користь від автентичних методів саморозвитку, яких навчали Патанджалі та Будда, і ґрунтується на моєму досвіді вивчення східних методів саморозвитку з 1989 року. Я відвідував Індію з 1997 року, проживши там загалом більше 7 років, включаючи безперервне перебування в Індії з 2001 по 2006 рр. Спілкування з декількома йогареалізованими святими, проживання в різних ашрамах, отримання кількох духовних імен і переклад кількох десятків книг східної тематики дозволили мені зрозуміти суть вчень саморозвитку. Крім того, у 2004 році я був, мабуть, першим жителем СНД, який отримав індивідуальну санньяса-дікшу – від Сомната Гіріджі, махамандалешвара (одного з голів) індуїстської чернечої лінії шрі-панч-дашнам-джуна-акхара, у його головному гімалайському ашрамі.

У книзі я також пояснюю справжнє практичне значення різних термінів, пов’язаних із практикою медитації, які часто сприймаються шаблонно, і не завжди правильно. Це чітта («дзеркало» ума, а не сам ум-манас), сам’яма (ясновидяче проникнення в сутність речей після досягнення йогареалізації), буддхі, вітарка, вічара, віпаш’яна, дг’яна, самадхі, шаматха, нірвана, архат (той, хто натренував справжню 3-годинну шаматху і згодом досяг четвертої джхани і, відповідно, отримав сіддхи) та інші.

У книзі також міститься опис мого багаторічного досвіду використання нейрогарнітур в практиці медитації (від ранніх аматорських проектів електроенцефалографів до готових нейрогарнітур), включаючи написані мною додатки «ЕЕГ-медитація» для реальної оцінки якості та тривалості медитації самадхі/шаматхи. Якщо ця книга дозволить комусь з’ясувати невідомі аспекти вчень раджа-йоги і буддизму і в результаті хоча б помітно просунутися на цьому шляху, не кажучи вже про досягнення мети вчень Патанджалі та Будди, це буде неймовірною удачею. Якщо ви прочитаєте цю книгу, то єдине, що буде стояти між вами та досягненням свідомості будди, — це ваша щоденна особиста правильна практика медитації.

Tibetská kniha mrtvých

Nakladatel: DharmaGaia 2024
https://dharmagaia.cz/kniha/tibetska-kniha-mrtvych/

„Starobylý vzácný text, po staletí ukrytý jako poklad nauky, odhaluje tajemství, jak dobře žít, dobře umřít a dobře se znovu narodit.“

Soubor textů Velké vysvobození prostřednictvím naslouchání v bardech, známější jako Tibetská kniha mrtvých, je považován za jednu z nejvýznamnějších tibetských literárních a filosofických písemností. Obsahuje detailní a přesvědčivé popisy posmrtného stavu (bardo), doprovázené výkladem buddhistických meditací, které mohou zcela proměnit dosavadní zkušenost našeho běžného denního života. Kniha rovněž nabízí rady, jak umírajícím pomoci na jejich cestě, a může být i inspirací k tomu, jak se vyrovnat s bolestnou ztrátou blízkého člověka.

Na překladu spolupracovali významní současní mistři tibetského buddhismu, včetně J.S. Dilgo Khjence Rinpočheho a J.S. dalajlamy, jenž napsal úvodní filosofický komentář. Součástí knihy je také rozsáhlý výkladový slovník a podrobný poznámkový aparát. Vzniklo tak „výjimečné dílo“, věrně reprodukující hluboké vhledy a záměry původního textu.

Nejproslulejší a mimo Tibet pravděpodobně nejčtenější dílo tibetské literatury… teď je ve své nejvytříbenější a nejúplnější podobě k dispozici v tomto skvělém novém překladu. (Bryan J. Cuevas, Tricycle)

Napsal Padmasambhava, objevil tertön Karma Lingpa.
Z tibetštiny do angličtiny přeložil Gyurme Dorje, z angličtiny do češtiny Alexandr Neuman.
Editoři Graham Coleman a Thubten Jinpa
Úvodní komentář Jeho Svatosti 14. dalajlamy

Meditation in raja yoga, Buddhism and according to neurophysiology: A practical guide

Amazon: https://www.amazon.com/dp/B0D9224QYD

The ultimate step-by-step guide to meditation practice, with detailed explanations in plain language of the true original meaning of all the related important Sanskrit terms used in the times of Patanjali and Buddha, as well as in the context of advances in neuroscience in the study of the state of meditation.

This book is written for meditation practitioners who want to benefit from authentic self-development methods taught by Patanjali and the Buddha, and is based on my experience of studying Oriental methods of self-development since 1989. I have been visiting India since 1997, living there for a total of more than 7 years, including being in India continuously from 2001 to 2006. Communication with several yogarealized saints, living in various ashrams, receiving several spiritual names and translating several dozen books on Oriental topics allowed me to understand the essence of teachings of self-development. In addition, in 2004, I was perhaps the first CIS resident to receive individual sannyasa diksha – from Somnath Giriji, mahamandaleshwar (one of the chairmen) of the Hindu monastic lineage of the Shri Panch Dashnam Juna akhara, in his head Himalayan ashram.

In the book, I also explain the true practical meaning of various terms related to the practice of meditation, which are often perceived as stereotyped, and not always correctly. These are chitta (the “mirror” of the mind, and not the mind-manas itself), samyama (clairvoyant insight into the essence of things after achieving yogarealization), buddhi, vitarka, vichara, vipashyana, dhyana, samadhi, shamatha, nirvana, arhat (one who has trained real 3-hour shamatha and subsequently achieved the fourth jhana and, accordingly, siddhis) and others.

The book also contains a description of my many-year experience in using neuroheadsets in meditation practice (from early amateur projects of electroencephalographs to ready-made neuroheadsets), including the “EEG Meditation” applications I wrote for real assessment of the quality and duration of samadhi/shamatha meditation.

If this book allows someone to figure out the missing aspects of teachings of raja yoga & Buddhism and, as a result, even make significant progress on this path, not to mention achieving the goal of teachings of Patanjali & Buddha, it will be an incredible luck. If you read this book, the only thing standing between you and achieving Buddhahood is your daily personal proper meditation practice.

Review of the book by Buddhist scholar, Tibetologist, Indologist, candidate of historical sciences Andrey Terentyev, written in March 2024:
“The book by Vasyl Vernyhora ‘Meditation in raja yoga, Buddhism and according to neurophysiology’ is truly a practical guide to real meditation, and not just another advertisement for a fashionable ‘esoteric practice’. This guide is based on the personal long-term practice of the author, who studied meditation in India from Indian and Tibetan teachers. I don’t know any books in European languages that could compare in breadth and depth of coverage of the topic with this book by Vasyl Vernyhora.”
Andrey Terentyev, chief editor of Buddhist publishing house “Narthang”

Buddhistická pokladnice

Nakladatel: Palm knihy 2024

https://www.palmknihy.cz/ekniha/buddhisticka-pokladnice-409878

Náš drahý přítel pan Holeček vydal své skvělé buddhistické překlady ve formě e-knihy.


Buddhistická pokladnice – obsah knihy: (Překlady buddhistických textů od Jaroslav Holeček) Buddha: Vytříbenost (Sukhamála sutta) Buddha: Milující laskavost (Anguttara-nikája) Buddha: Závislosti (Anguttara-nikája) Buddha: Výklad karmy (Karma vibhanga) Déva (Princeton Dictionary of Buddhism) Henepola Gunaratana: Džhány (Podrobný popis buddhistické metody vnorů) Marpa: Jak brát smrt jako přítele D. Neelová: Různé druhy morálky (Zasvěcenci a zasvěcování v Tibetu) D. Neelová: Pronásledování imaginárními démony (Voyage et aventure l´esprit) Lama A. Yongden: Jak Tibeťané čelí smrti D. Neelová: Úvahy o buddhistické duchovní disciplíně (Záznam přednášky) Nágardžuna: Disciplína neboli morálka (kapitola z Mahápradžňápáramitá šástry) Nágardžuna: Dopis příteli Šrávakové (O Buddhových žácích) Hakuin Zendži – Zenová nemoc Kumáradžíva: Stručné vysvětlení meditačních metod (60 stran) Sundarananda (populární buddhistický příběh) Daniel Odier: Meditační techniky Gampopa: Pomíjivost (kapitola z Gampopova Drahocenného šperku osvobození) Milující laskavost a soucit

Vimalakírtiho sútra

Nakladatel: DharmaGaia 2024

https://dharmagaia.cz/kniha/vimalakirtiho-sutra/

V 1. století př. n. l. se začínají v severní Indii objevovat nové texty, které zásadním způsobem přepisují zavedenou buddhistickou tradici. Literárním skvostem mezi těmito tzv. mahájánovými spisy je Vimalakírtiho sútra (konec 1. stol. n. l.), jejíž ústředním tématem je dodnes převratná myšlenka neduality vnímání.

Zatímco v Indii se tento zdramatizovaný výklad nauky netěšil širší oblibě, jeho úspěch ve východní Asii byl dechberoucí. Důvodem této popularity, která ale nikdy nepřerostla v kult, může být fakt, že zatímco většina buddhistických spisů je přímočarým dialogem Buddhy s některým z jeho žáků, Vimalakírtiho sútra se vyznačuje zápletkou a propracovaným dějem, jehož hlavním protagonistou není putující asketa Šákjamuni, ale laický stoupenec mahájány ponořený do světa plného nedokonalostí. Jednou z těchto nedokonalostí je „nemoc“, kterou na sebe Vimalakírti v samém začátku sútry bere a od níž se následně odvíjí celá filozofická diskuze. Ta svou bohatou představivostí a propojením různých světů bortí zavedené představy svých aktérů o čase, prostoru a o tom, co lze, či nelze vyjádřit jazykem.

Překlady Vimalakírtiho sútry do západních jazyků až donedávna vycházely výhradně z čínských a tibetských interpretací sútry, naproti tomu český překlad je převodem nově objeveného (1999) sanskrtského rukopisu. Ke kořenovému textu je pak přidán výběr z komentářů slavného překladatele do čínštiny Kumáradžívy a jeho dvou spolupracovníků, který tvoří druhou část knihy. Samotný text je doplněn poznámkami, předmluvou a doslovem překladatele.

Ze sanskrtu a čínštiny přeložil Jan Vihan.